Kwaliteit schoolboeken

STI produceert lesmaterialen in de hoogst mogelijke kwaliteit. De gebruikers van compenserende software zijn vooral leerlingen met ernstige dyslexie. Om hen zoveel mogelijk ongehinderd te laten leren, gelden hoge kwaliteitseisen voor de digitale schoolboeken. Deze kwaliteitseisen houden in: 

KES-bestanden (Kurzweil)

  • de bestanden worden aangeleverd met paginanummering zodat de paginanummer van het boek gelijk loopt met de paginanummering door de dyslexiesoftware
  • het boek is opgedeeld in bestanden van hoofdstukken die samen in een boek-bestandsmap worden aangeleverd
  • het voorlezen start bij de hoofdtekst en dat de tekst op een pagina in de goede volgorde wordt voorgelezen (o.a. voor kolommen en tabellen)
  • taaltags zijn aangebracht voor correcte uitspraak bij taalwisseling in een tekst
  • velden met extra tekst kunnen worden voorlezen als er op wordt geklikt. Dit zijn bijvoorbeeld teksten in kaders of in figuren. Ook alinea's met veel wiskundige, natuurkundige of scheikundige tekens worden voorgelezen als erop wordt geklikt
  • (onzichtbaar) aanbrengen van leestekens voor leespauzes bij het voorlezen van titels en opsommingen
  • Toevoeging van speciale bestanden voor uitspraakcorrecties

tekstPDF bestanden (overige dyslexiesoftware)*

  • de bestanden worden aangeleverd met paginanummering zodat de paginanummer van het boek gelijk loopt met de paginanummering door de dyslexiesoftware.
  • het boek is opgedeeld in bestanden van hoofdstukken die samen in een boek-bestandsmap worden aangeleverd.
  • het voorlezen start bij de hoofdtekst en dat de tekst op een pagina in de goede volgorde wordt voorgelezen (o.a. voor kolommen en tabellen)
  • taaltags zijn aangebracht voor correcte uitspraak bij taalwisseling in een tekst.
  • velden met extra tekst kunnen worden voorlezen als er op wordt geklikt. Dit zijn bijvoorbeeld teksten in kaders of in figuren. Ook alinea's met veel wiskundige, natuurkundige of scheikundige tekens worden voorgelezen als erop wordt geklikt.
  • (onzichtbaar) aanbrengen van leestekens voor leespauzes bij het voorlezen van titels en opsommingen.

 *het is afhankelijk van het gebruikte dyslexiesoftware pakket in welke mate deze kan omgaan met de aangebrachte kwaliteitsverbeteringen (bijv. de leesvolgorde wordt niet of slechts deels gerespecteerd, taaltags worden niet uitgelezen, de paginanummering wordt niet gesynchroniseerd, of spellingcontrole,  woordenboeken of andere functionaliteit is niet toepasbaar).

Lees hier meer over de kwaliteitsstrandaard die Stichting TI heeft opgesteld. Stichting TI levert alleen digitale bestanden die niet door Dedicon worden geleverd in bewerkte kwaliteit. 

Bestellen

 

Meisje met stapel boeken en laptop