• Nieuwe stap bij vernieuwing van curriculum
    on 1 september 2025

    Wat zijn de basiswaarden van de democratische rechtsstaat? Hoe zit de samenleving in elkaar? En hoe leer je omgaan met AI en online informatie? Het is belangrijk dat leerlingen dit leren bij burgerschap en digitale geletterdheid. Om leraren meer richting en houvast te geven bij de invulling van dat onderwijs in burgerschap en digitale geletterdheid zijn er voor het eerst zogeheten ‘kerndoelen’ gemaakt. Zo weten leraren beter wat leerlingen écht moeten kennen en kunnen.

  • Basisscholen kunnen aan de slag met geldlessen
    on 4 maart 2025

    Vanaf vandaag kan een grote groep basisscholen subsidie aanvragen voor financiële educatie. Hierdoor leren kinderen al op jonge leeftijd om te gaan met geld. Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid stelt dit jaar € 11,2 miljoen beschikbaar.

  • Opnieuw extra steun bij lezen, schrijven en rekenen
    on 3 februari 2025

    Vanaf vandaag kunnen basisscholen en middelbare scholen opnieuw subsidie aanvragen om leerlingen beter te leren lezen, schrijven en rekenen. Deze subsidie wordt sinds eind 2022 beschikbaar gesteld door het ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap (OCW), en daarmee zijn inmiddels al ruim 1,5 miljoen leerlingen bereikt. Met deze laatste subsidieronde wil het ministerie dat nog eens 1 miljoen leerlingen extra ondersteuning krijgen om de basisvaardigheden te versterken. Het streven is om in totaal 95% van alle leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs te bereiken. Om blijvend te kunnen werken aan betere lees-, schrijf- en rekenvaardigheden, komt er vanaf 2027 een nieuwe vorm van bekostiging die de subsidie vervangt: de gerichte bekostiging.

  • Scholen melden eerste signalen van vooruitgang in leerprestaties op basisvaardigheden
    on 4 december 2024

    Scholen vinden de weg omhoog als het gaat om de leerprestaties van leerlingen op de basisvaardigheden. Tegelijkertijd blijft de urgentie groot om deze prestaties te verbeteren, met name in het voortgezet onderwijs. Dat beeld komt naar voren uit de voortgangsrapportages van het Masterplan basisvaardigheden en het Nationaal Programma Onderwijs die vandaag naar de Tweede Kamer worden gestuurd. Zowel scholen in het basis- als voortgezet onderwijs hebben subsidie gekregen om de vaardigheden te verbeteren. Het merendeel ervaart een merkbare vooruitgang in de prestaties van hun leerlingen. Dat geldt vooral voor scholen in het primair onderwijs. 

  • Stevige impuls van € 129 miljoen voor technologieonderwijs
    on 4 december 2024

    Het kabinet wil dat elk kind en elke jongere de kans krijgt om zich technologische vaardigheden eigen te maken. Of het nu gaat om het omgaan met computers, programmeren of het maken van protheses: het beheersen van technologische vaardigheden is essentieel in de wereld van nu en morgen. Het kabinet geeft dan ook een stevige impuls aan het technologieonderwijs. Vandaag gaat de subsidieregeling Techkwadraat open: regionale samenwerkingen van basis- en middelbare scholen (havo, vwo en vmbo-t), bedrijven en buitenschoolse organisaties als musea kunnen samen een aanvraag indienen. Het gaat om plannen om te bouwen aan toekomstbestendig, dekkend en kwalitatief hoogstaand technologieonderwijs. Voor deze eerste fase is € 129 miljoen beschikbaar, afkomstig uit het Nationaal Groeifonds.

  • Voorkomen en verminderen langdurige afwezigheid leerlingen en mbo-studenten
    on 29 november 2024

    Nog te vaak zitten kinderen en jongeren langdurig thuis zonder onderwijs. Om schooluitval beter in beeld te krijgen, te voorkomen én terug te dringen is het wetsvoorstel Terugdringen Schoolverzuim van staatssecretaris Paul (Funderend Onderwijs en Emancipatie) naar de Tweede Kamer verstuurd. Met dit wetsvoorstel kunnen basisscholen, middelbare scholen en mbo-instellingen sneller, beter en preventief actie nemen bij afwezigheid van leerlingen en mbo-studenten. Ook neemt het aantal langdurige vrijstellingen van de leerplicht af.

  • Benoemingen bij Onderwijsraad
    on 4 oktober 2024

    Harmjan Vedder en Stefan Philipsen worden benoemd als raadslid bij de Onderwijsraad. Zij starten in januari 2025 en zijn voor een periode van 4 jaar benoemd. Daisy Mertens, leerkracht en raadslid sinds 2021, is herbenoemd voor een 2e periode van 4 jaar. De ministerraad heeft daarmee ingestemd op voorstel van minister Bruins van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

  • Staatssecretaris Paul lanceert boekenclub ‘Het LeesLokaal’
    on 2 oktober 2024

    Goed kunnen lezen is niet alleen noodzakelijk, het is vooral ook leuk. Leesplezier staat daarom voorop in de nieuwe boekenclub van staatssecretaris Mariëlle Paul (funderend onderwijs en emancipatie). Vandaag, bij de start van de Kinderboekenweek, is de eerste editie. Met de boekenclub wil de bewindspersoon extra aandacht vestigen op het belang van lezen. Lezen is één van de basisvaardigheden waar dit kabinet stevig op inzet. Samen met leerlingen van Het Open Venster in Rotterdam bespreekt staatssecretaris Paul een boek dat ze vooraf hebben gelezen.