Leerlingen met dyslexie moeten ongehinderd kunnen leren. Daarom gelden er hoge kwaliteitseisen voor onze digitale schoolboeken. Bijvoorbeeld:

KES-bestanden (Kurzweil)

  • De digitale paginanummers lopen gelijk als de originele paginanummers van de boeken;
  • Het digitale boek is opgedeeld in (bestanden) van hoofdstukken;
  • Het voorlezen start bij de hoofdtekst en volgt de goede volgorde, ook voor kolommen en tabellen;
  • Taaltags zorgen voor een goede uitspraak bij een taalwisseling in de tekst;
  • Teksten in kaders of figuren, in afbeeldingen of in velden met wiskundige, natuurkundige of scheikundige tekens worden voorgelezen door te klikken op de tekst;
  • Er is een mogelijkheid voor het (onzichtbaar) aanbrengen van leestekens voor leespauzes bij het voorlezen van titels en opsommingen;
  • Er kunnen speciale bestanden voor uitspraakcorrecties worden toegevoegd.

TEKST-PDF bestanden

  • De digitale paginanummers lopen gelijk als de originele paginanummers van de boeken;
  • Het digitale boek is opgedeeld in (bestanden) van hoofdstukken;
  • Het voorlezen start bij de hoofdtekst en volgt de goede volgorde, ook voor kolommen en tabellen;
  • Taaltags zorgen voor een goede uitspraak bij een taalwisseling in de tekst;
  • Teksten in kaders of figuren, in afbeeldingen of in velden met wiskundige, natuurkundige of scheikundige tekens worden voorgelezen door te klikken op de tekst;
  • Er is een mogelijkheid voor het (onzichtbaar) aanbrengen van leestekens voor leespauzes bij het voorlezen van titels en opsommingen;

Al onze bestanden worden op bovenstaande punten voorbereid. Maar niet alle dyslexieprogramma’s kunnen een kwaliteitsverbetering of functionaliteit garanderen zoals hierboven uitgelegd. Lees hierover meer in de kwaliteitsstandaard die Stichting Toegankelijke Informatie (STI) heeft opgesteld.