- Een persoonlijke kijk op taal en communicatie bij een menselijke babyby Het Talige Brein on 11 maart 2024
Mijn collega’s zullen op dit punt misschien met hun ogen rollen, maar ik wil graag van deze gelegenheid gebruikmaken om een artikel te schrijven voor Het Talige Brein om enkele van mijn observaties te delen over mijn jonge, terwijl hij... Continue Reading →
- A personal take on language and communication in a human infantby Het Talige Brein on 11 maart 2024
My colleagues might roll their eyes at this point, but I’d like to take this opportunity to write an article for Het Talige Brein to share some of the up-close observations I’ve made of my young son growing into his... Continue Reading →
- Decoderen van het Ongezegde: Vooruitgang in Spraaktechnologie voor het “Locked-In” Syndroomby Het Talige Brein on 14 februari 2024
Heb je ooit eens een nachtmerrie gehad, waarbij je je bewust bent van alles wat er om je heen gebeurt, maar je kunt geen enkel deel van je lichaam bewegen of een geluid maken? Iedereen die deze nachtmerrie eens heeft... Continue Reading →
- Decoding the Unspoken: Advances in Speech Technology for Locked-In Syndromeby Het Talige Brein on 14 februari 2024
Have you ever had a nightmare, where you’re aware of everything that’s going on around you, but you can’t move any part of your body or make a sound? Anybody who has this nightmare immediately feels a sense of despair... Continue Reading →
- Een woord per dag zorgde dat je de dokter nooit zag: Een nieuwe taal leren om gezond ouder te wordenby Het Talige Brein on 30 januari 2024
Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie zal het aandeel van de wereldbevolking dat 60 jaar en ouder is bijna verdubbelen van 12% naar 22% tussen 2015 en 20501. Dit komt door gemakkelijkere toegang tot gezondheidszorg en gezinsplanningsbeleid. Hierdoor is echter de vraag hoe... Continue Reading →
- A word a day keeps the doctor away: Learning a new language to promote healthy agingby Het Talige Brein on 30 januari 2024
According to the World Health Organization, the proportion of the world’s population that’s aged 60 years and more will almost double from 12% to 22% between 2015 and 20501. This is thanks to easier access to health care and family... Continue Reading →
- De Kracht van Perspectief: Hoe Theory of Mind Ons Begrip van Taal Vormgeeftby Het Talige Brein on 15 januari 2024
Heb je ooit een gesprek gehad met iemand waarbij je je realiseerde dat begrijpen wat iemand zegt verder gaat dan alleen dezelfde taal spreken? Nou, je bent niet de enige. Communicatie is een complex samenspel tussen ons eigen perspectief en... Continue Reading →
- The Power of Perspective: How Theory of Mind Shapes Our Understanding of Languageby Het Talige Brein on 15 januari 2024
Have you ever had a conversation with someone and realized that understanding what they’re saying goes beyond just speaking the same language? Well, you’re not alone. Communication is a complex interplay between our own perspective and that of our conversational... Continue Reading →
- Taalacrobaten: De subtiliteiten van tweetalig taalwisselenby Het Talige Brein on 4 januari 2024
Een Nederlands-Engelse tweetalige klant komt een delicatessenwinkel binnen en zegt: “I would like a sandwich met cheese, please.” Als je een caissière bent die alleen Engels spreekt, zou je verward kunnen zijn door deze bestelling. Sinds wanneer zijn we een... Continue Reading →
- Language Gymnasts: The Intricacies of Bilingual Language Switchingby Het Talige Brein on 3 januari 2024
A Dutch-English bilingual customer walks into a deli and says, “I would like a sandwich met cheese, please.” If you were a cashier who only spoke English, you might be puzzled by this order. When did we become a hipster... Continue Reading →
- Minister grijpt in bij bestuur basisschool Klein Amsterdamon 25 april 2024
Minister Mariëlle Paul (Primair en Voortgezet Onderwijs) heeft het bestuur van basisschool Klein Amsterdam in Amsterdam gesommeerd onmiddellijk orde op zaken te stellen. Om het wanbeheer en de zeer zwakke onderwijskwaliteit op de school te herstellen, moet het bestuur binnen 4 weken met een plan van aanpak komen. Het is uitzonderlijk dat de minister een aanwijzing oplegt, maar op dit moment ontbreekt het vertrouwen dat het bestuur (Stichting Leren in de Tussenruimte) uit zichzelf verbetert.
- Kabinet wil meer regie op onderwijson 5 april 2024
Structureel geld voor structurele taken en alleen nog subsidies voor tijdelijke plannen, ingrijpen als schoolbesturen niet willen samenwerken terwijl dit wel nodig is en vaker een helpende hand in de school. Schoolleiders en leraren moeten bovendien veel meer te zeggen hebben over wat er in de klas gebeurt. Dit zijn enkele maatregelen waarmee het kabinet de regie meer wil terugpakken op het basisonderwijs en voortgezet onderwijs om zo de kwaliteit ervan te verbeteren. Die kwaliteit staat nu onder druk en dus moet er iets veranderen aan de manier waarop de overheid het onderwijs aanstuurt, schrijft minister Paul voor Primair en Voortgezet Onderwijs in een brief aan de Tweede Kamer.
- Minister houdt geld in van Amsterdams schoolbestuuron 11 maart 2024
Minister Mariëlle Paul (Primair en Voortgezet Onderwijs) blijft Stichting Islamitische School Amsterdam korten op het budget dat ze maandelijks van de Rijksoverheid krijgt. Het schoolbestuur kreeg ruim een jaar geleden een aanwijzing onder meer vanwege financieel wanbeleid, maar heeft sindsdien onvoldoende verbetering laten zien. De komende maanden krijgt het bestuur 80% minder bekostiging. Als de situatie niet verbetert, wordt de bekostiging in juni van dit jaar volledig stopgezet.
- Tekorten blijven hoog: kabinet en onderwijssector zetten alle zeilen bijon 15 december 2023
Het kabinet zet alles op alles om het tekort aan leraren en schoolleiders aan te pakken. Toch blijven de tekorten ook de komende jaren hoog. Onderwijspartijen in zo’n 30 regio’s werken samen bij het werven, matchen, opleiden, professionaliseren en behouden van onderwijspersoneel. Ook moeten de kwaliteit en toegankelijkheid van de lerarenopleidingen omhoog. Dat schrijven de ministers Paul (Primair en Voortgezet Onderwijs) en Dijkgraaf (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) vandaag in een brief aan de Tweede Kamer over de stand van zaken rond de lerarenstrategie.
- Ook afspraken over mobieltjes op basisscholen en in gespecialiseerd onderwijson 7 november 2023
In het primair onderwijs en het (voortgezet) speciaal (basis)onderwijs zijn mobiele telefoons, tablets en smartwatches binnenkort ook niet meer toegestaan in de klas. Dit omdat ze afleiden en ervoor zorgen dat leerlingen slechter presteren. Dat heeft minister Mariëlle Paul (Primair en Voortgezet Onderwijs) afgesproken met de PO-Raad, LBVSO, Sectorraad GO, AVS, Siméa, VIVIS en Stem van de vso-leerling.
- Bibliotheken gaan scholen helpen met verbeteren leesvaardigheidon 30 oktober 2023
Om het plezier in lezen bij kinderen te vergroten en daarmee hun leesvaardigheid te verbeteren, gaan bibliotheken intensiever samenwerken met scholen en de kinderopvang. Minister Paul (Primair en Voortgezet Onderwijs) en staatssecretaris Uslu (Cultuur en Media) stellen hiervoor de komende 3 jaar in totaal € 74 miljoen beschikbaar. Leesdeskundigen uit de lokale bibliotheek gaan op scholen en kinderdagverblijven helpen om kinderen te enthousiasmeren voor lezen, onder meer door bestaande boekencollecties flink uit te breiden.