• Benoemingen bij Onderwijsraad
    on 4 oktober 2024

    Harmjan Vedder en Stefan Philipsen worden benoemd als raadslid bij de Onderwijsraad. Zij starten in januari 2025 en zijn voor een periode van 4 jaar benoemd. Daisy Mertens, leerkracht en raadslid sinds 2021, is herbenoemd voor een 2e periode van 4 jaar. De ministerraad heeft daarmee ingestemd op voorstel van minister Bruins van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

  • Staatssecretaris Paul lanceert boekenclub ‘Het LeesLokaal’
    on 2 oktober 2024

    Goed kunnen lezen is niet alleen noodzakelijk, het is vooral ook leuk. Leesplezier staat daarom voorop in de nieuwe boekenclub van staatssecretaris Mariëlle Paul (funderend onderwijs en emancipatie). Vandaag, bij de start van de Kinderboekenweek, is de eerste editie. Met de boekenclub wil de bewindspersoon extra aandacht vestigen op het belang van lezen. Lezen is één van de basisvaardigheden waar dit kabinet stevig op inzet. Samen met leerlingen van Het Open Venster in Rotterdam bespreekt staatssecretaris Paul een boek dat ze vooraf hebben gelezen.

  • Regeerprogramma onderwijs, cultuur en wetenschap: scherpe keuzes voor een slim, vaardig en creatief Nederland
    on 13 september 2024

    Nederland voorbereiden op de toekomst vraagt om focus op wat écht nodig is. Dat is dan ook de kern van het regeerprogramma voor het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Minister Eppo Bruins en staatssecretaris Mariëlle Paul blijven investeren in een sterk en toegankelijk stelsel van onderwijs, cultuur, media en wetenschap en een vrije en veilige samenleving voor iedereen. Zij moeten ook fors bezuinigen. Dat noopt tot scherpe en verstandige keuzes. Minister Bruins: “We moeten anticiperen op het feit dat er minder geld is voor onderwijs, cultuur en wetenschap. Dat is pijnlijk en maakt het noodzakelijk scherp te kiezen. Wij kiezen ervoor de basis op orde te houden. Dat is belangrijk voor de toekomst van ons allemaal en voor onze studenten, leerlingen, docenten, wetenschappers, journalisten en creatieve makers in het bijzonder. Het kabinet staat pal voor hun vrijheden en veiligheid. Onderwijs, cultuur, media en wetenschap zijn cruciale pijlers onder onze rechtsstaat.” Staatssecretaris Paul: “Het is noodzakelijk dat we anders met het geld omgaan en helaas betekent dit dat we lastige keuzes moeten maken. Voor mij staat goed leren lezen, schrijven en rekenen voorop. Daar zetten we de komende tijd vol op in. En vanzelfsprekend kan dat niet zonder voldoende deskundige leraren voor de klas.”

  • Schooljaar start met stevige impuls voor verbeteren van lezen, schrijven en rekenen
    on 2 september 2024

    Ruim 2100 scholen krijgen met ingang van dit schooljaar extra ondersteuning voor het verbeteren van lezen, schrijven en rekenen. Met deze subsidieronde worden 650.000 leerlingen geholpen. Inmiddels krijgt 60% van alle leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs nu extra ondersteuning. Staatssecretaris Mariëlle Paul (Funderend Onderwijs en Emancipatie) opent vandaag het schooljaar in regio Noord bij het Linde College in Wolvega, een van de scholen die vanaf nu aan de slag gaat met het verbeteren van deze vaardigheden.

  • Minister grijpt in bij bestuur basisschool Klein Amsterdam
    on 25 april 2024

    Minister Mariëlle Paul (Primair en Voortgezet Onderwijs) heeft het bestuur van basisschool Klein Amsterdam in Amsterdam gesommeerd onmiddellijk orde op zaken te stellen. Om het wanbeheer en de zeer zwakke onderwijskwaliteit op de school te herstellen, moet het bestuur binnen 4 weken met een plan van aanpak komen. Het is uitzonderlijk dat de minister een aanwijzing oplegt, maar op dit moment ontbreekt het vertrouwen dat het bestuur (Stichting Leren in de Tussenruimte) uit zichzelf verbetert.

  • Kabinet wil meer regie op onderwijs
    on 5 april 2024

    Structureel geld voor structurele taken en alleen nog subsidies voor tijdelijke plannen, ingrijpen als schoolbesturen niet willen samenwerken terwijl dit wel nodig is en vaker een helpende hand in de school. Schoolleiders en leraren moeten bovendien veel meer te zeggen hebben over wat er in de klas gebeurt. Dit zijn enkele maatregelen waarmee het kabinet de regie meer wil terugpakken op het basisonderwijs en voortgezet onderwijs om zo de kwaliteit ervan te verbeteren. Die kwaliteit staat nu onder druk en dus moet er iets veranderen aan de manier waarop de overheid het onderwijs aanstuurt, schrijft minister Paul voor Primair en Voortgezet Onderwijs in een brief aan de Tweede Kamer.